Ključevi zajedničke izložbe Milorada Bate Mihailovića i Milana
Kličkovića
Prvi ključ i razlog ovoj izložbi, naći ćemo u ličnosti Milana
Kličkovića, široj kulturnoj javnosti u našoj zemlji poznatog pre
svega u ulozi velikog prijatelja umetnosti i umetnika, zaslužnog
za niz značajnih izložbi naših najistaknutijih slikara. Kličković
nije bio samo u "službi" umetnosti, nije bio samo "pratilac":
u njemu je, sve vreme, neprestano kucala umetnička volja i ispoljila
se, najzad, u skulpturi mekih i čistih oblika.
Organske forme koje Kličković naziva "Suzom", "Kestenom",
"Galebom", "Pupoljkom", asocijacije su na
oblike mediteranskog predela - morske obale, talasa mora i morskih
dubina sa svom bujnošcu života u njima. Ovi oblici ponavljaju
drevnu simboliku plodnosti, rađanja i obnavljanja, podsećaju nas
na večnu sadašnjost mita, koji je uvek pripovest o postanju. Eksplicitni
arhajski erotizam skulptura uravnotežen je devičanskom belinom
tih isečaka univerzalnog prizora, kojima Milan Kličković potvrđuje
izrazit umetnički dar.
U dvojnom planetarnom sistemu ove izložbe, znatno je šire i snažnije
gravitaciono polje slikarstva akademika Milorada Bate Mihailovića.
O ovom umetniku, koji već pola veka živi u Parizu, jednoj od najvećih
i verovatno najznačajnijoj umetničkoj metropoli, rečeno je i napisano
već mnogo toga, što svakome ko iznova pristupa Mihailovićevom
slikarstvu, može da posluži kao oslonac, ali i da pod znak pitanja
stavi mogućnost novog i drugačijeg pristupa.
Zato umesto opisivanja karakteristika njegovog ukupnog umetničkog
rada, koje ova dobro koncipirana izložba uspešno predstavlja,
možemo da postavimo pitanje šta je to što Mihailovića čini zaista
velikim umetnikom, umetnikom koji je u sebi našao dovoljno snage
da se, zarad lične i umetničke slobode, odvaži na život daleko
od domovine, a da pri tom, bez ostatka, bude prepoznatljivo svoj,
naš, slikar ovih duhovnih prostora. Mihailovićeva sudbina ponavlja
jednu istinu do koje mnogi umetnici dođu, ali koju ne mogu jednostavno
da prenesu drugima kao puku "pouku", istinu koja mora
da se ponovi, zadobije i uvek iznova stekne sopstvenim iskustvom:
bez autentičnosti nema veličine.
Nije Bata Mihailović morao da ide daleko, ali je morao da ide
duboko u tom traganju: on je zašao u korene srpskog nacionalnog
bića, i iz njihovog složenog spleta izdvojio važne, životodarne
žile. Mihailović je prepoznao Vizantiju kao veliku temu i neiscrpan
majdan simboličkih i likovnih motiva. - Vizantija je bila i ostala
nedovršeno mesto ukupne srpske kulture, Vizantija i "malo
njenog mudrog zlata / na dnu naših očiju", kako je to umeo
da kaže još jedan od obnovitelja njenog duha, pesnik Ivan V. Lalić.
Čak i kada slika drugačije, u prostoru i vremenu od Vizantije
neizmerno udaljene kulture, američke gradske prizore ("Njujork",
"Menheten"), kod Mihailovića se među siluetama nebodera
provuče sećanje na neko vizantijsko kube, obris davnog lika, uspomena
na poreklo.
Ne mislim da bi za slikarstvo Bate Mihailovića smela da se upotrebi
reč "pravoslavno", čak ni da je ono "religiozno"
(da stremi onostranim, duhovnim predelima, nesumnjivo je) - ali
sam siguran da će ovom slikarstvu teže pristupiti i teže ga razumeti
onaj ko nikada nije ušao u srednjokovekovnu srpsku (ili vizantijsku)
crkvu, u kojoj svetlost uprkos uskim i malobrojnim prozorima,
takoreći dolazi iznutra, sa nekog unutrašnjeg neba, ili pada sa
oreola svetaca. Milorad Bata Mihailović je meru svoje autentičnosti,
koja mu je obezbedila uspeh u umetničkoj avanturi, našao u stvaralačkom
prihvatanju sopstvene tradicije, sa kojom se možemo sporiti, preinačavati
je ili joj se čak i suprotstavljati, ali koju ne možemo poreći.
I kao što je ponovno oživljena Vizantija mera jednog od najvažnijih
aspekata Mihailovićevog likovnog dela, tako je ta tradicija mera
i svih nas koji se umetnosti prepuštamo, posvećujemo joj se -
ili joj se, po rečima Šarla Bodlera - odajemo, kao poroku ili
bolesti koju smo sami skrivili.
Ako bi, najzad, trebalo da potražimo i poslednji ključ ove izložbe,
onaj kojim otključavamo vratnice sopstvenih čula i osećanja, u
čemu bismo mogli da ga nađemo? More? Vizantija? Topli jug za kojim
toliko čeznemo odavde, iz Panonije? Dah Mediterana? Duh Balkana?
Ili sve to zajedno, što nas čini svojima? Autorima ove izložbe
zahvaljujem na povodu za ovu upitanost.
|
Piše:
Saša Radojčić
© 2002.
|